Ezért összegyűjtöttünk pár inspiráló hazai és külföldi civil vagy aktivista példát arra, hogyan használjunk képeket a számunkra fontos történetek elmesélésére akár közösségi médiában, akár nagyobb lélegzetvételű kampányok során. 

1.

https://www.instagram.com/p/CDdQmUEJlf0/

A Budapest Pride fotója “csak” egy tetoválós akcióra hívja fel a figyelmet, viszont ez a végletekig minimalista kép emellett a Pride alapüzenetei mellett áll ki nagyon markánsan: szeretet, elfogadás, összetartás, közös harc. Mindezek az asszociációk rögtön felvillannak, anélkül, hogy egy arcot vagy konkrét helyzetet látnánk.

2.

https://www.instagram.com/p/CDPItm8h9EC/

Akár egy olyan kemény témánál, mint a nemi erőszak, is lehet könnyed és humoros a formátum, ha okosan csináljuk, mint a Patent Egyesület. Ennek az elgondolkodtatóan frappáns infografikának az üzenetét akkor se felejtjük el pár másodpercen belül, ha csak az instagram pörgetése közben véletlen akadtunk rá. 

3.

https://www.instagram.com/p/CAajigbnZcT/

Élénk színek, virágok, napsütés, nyár - ezek segítségével és mindössze 3 szóval vidáman, mégis erőteljesen adja át fő üzenetét, testünk elfogadását Megan Jayne Crabbe testpozitív aktivista fotóján.

4.

https://www.instagram.com/p/CBJLvCHB7zQ/

A szöveges üzenetet ennél a kampánynál is nagyon kreatívan “becsomagolta” Alex Cameron fotós, és a transz férfiak identitásának fontosságát a szerelmes pár rögtön átélhetővé és mélyen személyessé teszi. 

5.

A Bagázs kampánya remek példa arra, hogy egy-egy arc kiemelésével a szervezetünk teljes munkáját is bemutathatjuk. Ráadásul a teljesen eltérő háttérrel és szereppel rendelkező önkéntes, a célcsoport tagja és a helyi segítők ezáltal egyenrangú félként jelennek meg, nem pedig a sokszor problematikus megmentő és megmentett áldozat viszonyát festik le a képek. 

6.

https://www.instagram.com/p/CEN9Hf9jgrF/

Gyerekeket és sérülékeny csoportokat megmutatni, lefotózni gyakran ingoványos terep - az UNICEF COVID-19hez kapcsolódó posztja viszont egy abszolút pozitív példa. A rajzokon keresztül maguk a gyerekek fogalmazhatták és osztották meg a világjárvánnyal kapcsolatos érzéseiket, ami így nagyon beszédesre sikerült.

7.

My Budapest Photo Project

Bár a téma és a kontextus nagyon különböző, a My Budapest Photo Project célja is hasonló: hadd mutassák be maguk az érintettek - jelen esetben budapesti a hajléktalan emberek - saját életüket! A projekt résztvevői saját fotóikon, elkapott pillanataikon keresztül adnak bepillantást mindennapjaikba. Önmagában is vizuálisan sokszínű és izgalmas a végeredmény, amit tovább erősít a képek elkészültének története. 

8.

Greenpeace Hungary

A Greenpeace Hungary teknősökkel és az óceáni műanyagszeméttel foglalkozó instagram sztorija jól bemutatja, hogyan lehet a különböző jellegű képeket minimális szöveggel kombinálva figyelemfelkeltő, és rögtön akcióra is buzdító módon elmesélni egy komplex történetet. 

9.

https://www.instagram.com/p/B-zpvBChGxY/

Nincs egy adott történethez passzoló jó minőségű saját fotónk, a stock képek pedig elcsépeltek és műviek? Ütős megoldás a Helsinki Bizottság a kijárási tilalommal kapcsolatos rendőri intézkedésekről tájékoztató posztja! Egyből megragadja a tekintetünket, és még technikailag sem bonyolult megoldani, ha van egy Photoshophoz minimálisan is értő munkatársunk. 

10.

https://www.instagram.com/p/B9_cD46BZDn/

Ha lehetőség adódik illusztrátorokkal, grafikusokkal együttműködni, ragadjátok meg! Olyan egyedi látásmódú és hatásos anyagok születhetnek, mint például a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány koronavírusra reagáló posztja, amiben a humor oldaláról közelítik meg az ezerszer hallott, mégis fontos járvány elleni teendőket.