A PCAS-Pets' Care Állatmentő- és Környezetvédő Egyesülettől Dékány Kriszti önkéntessel beszélgettünk arról, hogy mik a tapasztalatai bankkártyás fizetőfelület kialakításával és milyen hatással volt a szervezet adománygyűjtő tevékenységére.

Röviden a PCAS munkájáról és az adománygyűjtés fontosságáról a szervezet életében:

Kriszti az egyesület egyik mindenes önkéntese, kicsit marketinges, kicsitpályázatíró, segít mindenben, és segít mindenben, ami a szervezetet tárgyi vagy pénzbeli adományokkal támogathatja. A szervezet csak önkéntesekből áll, az egyesületi vezető, Vidra Bettina idejét az alapműködés biztosítása viszi el, ami önmagában is szerteágazó tevékenységeket jelent. A PCAS missziója ugyanis: esélyt adni minden kutyának. Így a kelet-magyarországi régióban a gyepmesteri telepek állapotának javítása - melyekre az önkormányzatok nemigen szánnak pénzt -, a kutyák mentése, orvosi vizsgálatok, élelmezés, valamint egy menhely fenntartása a gazdásításra váró kutyák számára - mindez tetemes és jellemzően nem halogatható költségeket jelent. Az adományozók száma, az adományok összege és rendszeressége kiemelt fontosságú, de a kapacitások is végesek egy civil szervezetnél - ahogy Kriszti fogalmaz, az állatmentés feladatai közben fundraisinggel foglalkozni kicsit olyan, mintha a mentőszolgálat út közben azon dolgozna, hogy miből tankolja meg az autót, amivel megérkezhet a betegért. A bankkártyás adománygyűjtésben meglátták annak lehetőségétg, hogy előrelépjenek minden tekintetben.

Nekik már bejött. 2023 november 7. és 2024 január 24. között (interjúnk időpontja) eltelt két és fél hónap alatt  1,8 millió Ft gyűlt össze ezen a csatornán 232 fő adományozótól, melynek 36,27 %-a, 653.000 Ft rendszeres adományozás beállításával érkezett. A PCAS célja havi 3 millió Ft rendszeres adomány, melynek 20%-át érték el az eltelt két és fél hónapban. Dékány Kriszti úgy látja, 6-8 hónap alatt elérhetik a tervezett célt, a havi 3 millió Ft adományt, ami az alapműködésre lesz elég, de azt kiszámíthatóvá, tervezhetővé teszi, és a további extra költségekhez időben tudnak célzott kampányokat kialakítani.

A felület bevezetése óta, mivel nagyon gyorsan és könnyen követhető az adományozás státusza, a PCAS a Facebookon minden nap ki tud tenni egy motiváló posztot, hogy hol tart a gyűjtés. Az az üzenetük, hogy mindenki adjon egy kicsit, de rendszeresen, és akkor ő, mint támogató is fellélegezhet, hogy nincs szükség tűzoltás szerű adakozásra, hanem a kedvelt szervezet stabilitását vele együtt végre elérték. Az adományok státuszának kommunikálása pedig szemmel látható növekedést jelentett, folyamatosan reagálnak a követők, és a rendszeres fizetések egyre csak érkeznek.

Kiknek javasoljuk a bankkártyás adománygyűjtési lehetőséget?

Krisztivel szólva: “mindenkinek”, de azért emeljünk ki néhány szempont, ami motiválhat téged is, hogy új utakat fedezz fel a fundraising tevékenységedben  ????

  • nem szükséges saját, attraktív honlap  - a PCAS esetén a saját honlap fejlesztése jelenleg szünetel, de az Ajukössze.hu felülete Kriszti elmondása szerint tiszta és egyszerű, miközben informatív is
  • kevés a kapacitásotok - a PCAS-nél gyakorlatilag csak önkéntesek dolgoznak, külön adományszervező nincsen. Az adományok követése sokkal gyorsabb és átláthatóbb a felületen, mind egy bankszámlára történő gyűjtés esetén
  • átlátható és tervezhető adományozási struktúrát szeretnétek kiépíteni:
    • az elemzés 1 perc: az AÖ felületéről könnyedén letölthető a státusz akár minden nap, melyet a támogatóitok felé is tudtok kommunikálni. A PCAS pl. a mostani rendszeres adományozói bázis célszámait naponta teszi közzé a Facebook oldalán, és a támogatók reagálnak rá - egyre gyűlik a számuk, hogy elérjék a kitűzött havi 3 millió Ft befizetést biztosító adományozói kört
    • a leendő adományokkal is lehet tervezni: mivel jól követhetően lehet látni, hogy milyen összeg fog bejönni a rendszeres adományoknak köszönhetően, ezt már fejben el lehet költeni, lehet vele tervezni, ami kiszámíthatóbbá teszi a szervezet életét
    • kevesebb adminisztráció: a bankszámla után nem lehet követni, hogy ki rendszeres adományozó, ki nem, tényleg tartja-e befizetéseket vagy sem. Ha minden egy bankszámlára érkezik (pályázati pénzek stb.), nehéz lekövetni a befizetéseket, ekkor alszámlákat kell nyitni, esetleg egyik bankszámláról átvezetni másikra, ami rengeteg adminisztráció és idő, illetve extra költségekkel is járhat
    • rögtön látni ha inaktívvá válik egy fizetés - ez esetben megengedhető egy  érdeklődő email is, de mindenképpen száolni lehet azzal, hogy aktuálisan újabb adományozó bevonására szolgáló kommuniációra van szükség
    • szeretnétek személyesebb kapcsolatot az adományozóval: bankszámlás utalás esetén nem tudjátok meg az adományozó email címét, míg ez az AÖ szolgáltatás keretében alap, így fel tudjátok venni adatbázisotokba a támogatókat, és pl.  köszönő emailt írni vagy hírlevél feliratkozást felajánlani. Ráadásul, amíg számlás utalás esetén csak egy egészen rövid üzenetet küldhet a támogató, az AÖ felületén keresztül akár egy személyesebb és hosszabb támogatói üzenetet, ami nektek is jól eshet és akár idézni is hasznos, mondjuk egy következő pályázatotok esetén.
  •  

Krisztivel együtt biztatunk benneteket, hogy vágjatok bele, és használjátok a bankkártyás adománygyűjtés lehetőségét a többi adománygyűjtési formáitok mellett!

Természetesen az elinduláshoz kell egy kis energiabefektetés és körültekintés, Kriszti tapasztalatai közül ezeket emelnénk ki:

  • Simple Pay rendszer: nem a legolcsóbb a lehetőségek között, de a levonás mértékét a PCAS nem érezte meg, ráadásul úgy érzik, “behozza az árát”, mivel sokkal több időt és így humánerőforrást spóroltak a két és fél hónap benyomása alapján az AÖ gyors és átlátható reporting rendszere révén. A tervezhetőség, amit nyújt, a legfontosabb szempontjuk.
  • bizalmatlanság: mindig lesz olyan, akiben egy új felületen keresztüli utalás bizalmatlanságot szül. A PCAS tapasztalatai alapján inkább az idősebbek, illetve azon támogatók nem szeretnének váltani a banki utalásról, akik ritkán interneteznek, vagy nehezebben birkóznak meg egy egyszerű regisztráció néhány lépésével (az AÖ felületén email címet regisztrál a rendszer). a PCAS, bár folyamatosan kommunikálja, hogy nekik az AÖj felületen való gyűjtés sokkal előnyösebb és szavazzanak neki bizalmat támogatóik, de tapasztalata szerint így os van egy kisebb kör, akik inkább a bankszámlás utalás mellett maradnak. De adományozók maradnak továbbra is.
  • kapcsolattartás: nem volt mindig világos, hogy a SimplePay tudja-e, hogy a felülethez csatlakozás az AÖ-n keresztüli folyamat része. Amikor egy új adománygűjtő lábat növeszt valaki, az elején néhány teendővel jár, így minél egyszerűbb a folyamat, annál jobb. Kriszti szerint tanulság: ha a SimplePay részéről érkezik megkeresés, és nem tiszta valami, bátran keressétek az AÖ kapcsolattartóját a tanacsado@niok.hu-n, a NIOK IT segítsége rendelkezésre áll elakadás esetén! Merjetek proaktívak lenni és kérdezzetek!

Kriszti szerint: Csak az a rossz adománygyűjtés, amit nem kezdenek el.

Hajrá, keressetek bennünket!

tanacsado@niok.hu