Szinte luxusnak számít, ha egy civil szervezetnél külön kommunikációs kolléga dolgozhat. Ez a pozíció jellemzően más területekkel van összevonva, legtöbb esetben az adományszervezéssel vagy az önkénteskoordinációval. Ez azt eredményezi, hogy a kommunikációs feladatok ellátására csak heti néhány óra jut. Pedig jól tudjuk, hogy a kommunikáció, ezen belül is a social média kommunikáció nagyon fontos kisebb szervezetek esetében is, hogy a követőink mindig naprakész információt kapjanak a munkánkról, és akár új támogatókat szerezzünk. Hiszen ma már sokszor előbb keresünk információt a közösségi médiában, mint akár az adott szervezet weboldalán.
Ha ti is hasonló cipőben jártok, hogy csak heti néhány óra marad a kommunikációs feladatok ellátására, akkor nektek szól ez a cikk. Igyekszünk hasznos tanácsokkal segíteni, hogy időhatékonyan, de fontos és informatív tartalommal tölthessétek meg a közösségi felületeiteket.
Melyik közösségi média felületen legyünk jelen?
Mielőtt belemerülünk a tartalomgyártásba, az első és legfontosabb dolog eldönteni, hogy melyik közösségi média felülete(ke)t használjuk. Kapacitástól, a célközönségünktől és a tevékenységünk típusától függ, hogy melyik platform a megfelelő számunkra.
Fontos tudni, hogy bár vannak kihívói, a statista.com adatai szerint Magyarországon még mindig a Facebook messze a legtöbb felhasználóval rendelkező közösségi média felület. Szokás arról beszélni, hogy a Facebookon már csak az idősek vannak jelen, de a statisztikák azt mutatják, hogy 25-35 és a 35-55 éves korosztályt is sokan képviselik, ha pedig kimondottan 55 év feletti a célcsoportunk, akkor gyakorlatilag nem is érdemes más közösségi média felületben gondolkoznunk.
Az Instagramot akkor javasoljuk, ha kimondottan sok izgalmas és jó minőségű fotót/videót tudunk készíteni a munkánkról, hiszen ott a legnagyobb hangsúly a vizuális megjelenésen van, a magyar felhasználók legtöbben a 25-35 éves korosztályból kerülnek ki ezen a felületen.
A legfiatalabb felhasználók pedig a TikTokra “költöztek”. Ha kimondottan a 15-24 éves korosztálynak szólnak az üzeneteink, akkor nincs mese, meg kell ismerni a TikTok felületét és a videóvágás alapjait.
Ha szeretnénk erősíteni szakmai partnerkapcsolatainkat, érdemes létrehozni egy LinkedIn profilt is, ahol megosztjuk a szakmai sikereinket, mérföldköveket, illetve gyakornoki- vagy álláslehetőségeket.
A fentieknek megfelelően optimális esetben minden platformon más üzenettel, különböző tartalmakkal kellene megszólítanunk az adott közönséget, de ha erre nincs kapacitásunk, vannak olyan eszközök, amelyek leegyszerűsítik a különböző platformokon való kommunikációt.
META Business Suite – posztolj egyszerre a Facebook és Instagram oldaladra!
Az Instagram felvásárlásával a Facebookot üzemeltető cég létrehozta a META-t, amin keresztül ugyanarról a felületről lehet kezelni a Facebook és Instagram posztokat és hirdetéseket, ezzel rengeteg időt és energiát spórolva a felhasználó számára. Ha szeretnétek egyszerre aktívak lenni mindkét platformon, dolgozzatok a META Business Suite-ből. Itt össze tudjátok kötni az oldalaitokat, hogy ugyanazt a posztot egy kattintással mindkét felületre ki tudjátok tennik. Ez kevésbé “elegáns” megoldás, mintha egyedi tartalmatok lenne mindkét felületen, viszont ha nincs időtök külön posztokat gyártani, akkor nagyon célszerű.
Amikor beírjátok a szövegdobozba a poszt szövegét, ki tudjátok választani és egyenként kicsit személyre szabni a két felületen megjelenő szöveget, így például az Instagram posztok alá be tudtok illeszteni néhány hashtaget, ami alapján könnyebben megtalálhatják a tartalmaitokat a felhasználók.
Heti hányszor, milyen napon, melyik napszakban posztoljunk?
Erre a kérdésre nincs örökérvényű válasz. Bár rengeteg “Ezek a legjobb napok/napszakok a posztolásra!” típusú cikkel találkozhatunk, valójában a legjobb, ha mi magunk teszteljük le, hogy a mi tartalmainkra a saját közönségünk mikor hogyan reagál. Gondoljuk át, hogy kik olvassák a posztjainkat, próbáljunk az ő fejükkel gondolkozni. Próbáljuk ki, hogy pár hétig csak délelőtt/reggel posztolunk, aztán csak délután/este. Ugyanezt megtehetjük hétköznap-hétvége összehasonlítással is. Kell hozzá egy kis idő és türelem, de valószínűleg megtérül a befektetett energia, ha ki tudunk olvasni valami mintázatot.
Ha nincs annyi kapacitásunk, hogy minden nap posztoljunk valamit, inkább osszuk be az időt és a tartalmat, és maradjunk a heti 2-3-4 posztnál, ezt viszont tegyük következetesen – ebben fog segíteni a tartalomnaptár.
Tartalomnaptár (social calendar/content calendar)
A hatékonyság egyik alapja a tervezés, ez nincs másképp a social média kommunikáció esetében sem. Tervezzétek meg előre, hogy melyik felületre milyen típusú tartalmat fogtok posztolni, hogy rendszeres és következetes legyen az oldalaitokon megjelenő információ.
Legjobb, ha készítetek egy online tartalomnaptárat, ami gyakorlatilag egy excel táblázat a dátumokkal és a felületekkel, ahol a posztok megjelennek.
...
Amennyiben kíváncsi vagy a cikk folytatására, azt ide kattintva tudod végigolvasni a Hive Mind oldalán.