Hogyan tudja egy civil szervezet felépíteni a weboldalát úgy, hogy az ügyével a lehető legtöbb embert éri el? Ha elérte, meg is kell tartania az oldalára látogató érdeklődőket. A NIOK két podcast adása a weboldal készítéshez nyújt hasznos tanácsokat. Gyimesi Bernadett a Medve Matektól, Ormándlaki Balázs a Drive Online Marketing ügynökségtől érkezett, hogy Porkoláb Anikóval, a NIOK Alapítvány munkatársával osszák meg tapasztalataikat a témában.

Milyen kérdéseket kell tisztázni egy weboldal létrehozásánál? Mik azok az információk, amiknek elengedhetetlenül meg kell jelenniük egy szervezet weboldalán? Mit kezdjünk a kulcsszavakkal és hogyan tudjuk ellenőrizni a weboldalunk elérését? Ha ehhez hasonló kérdések már a te szervezetednél is felmerültek, hallgasd meg új podcastünket itt, vagy olvasd el az alábbi összefoglalót.   

Hogyan kezdjünk hozzá egy weboldal felépítéséhez az alapoktól? Mi az a tartalom, aminek mindenképp szerepelnie kell rajta?

Ormándlaki Balázs szerint a nulladik lépés tisztázni a szervezeten belül, hogy pontosan milyen céllal is készítik a weboldalt, milyen funkciókra van szükség. Meg kell határozni, hogy ki a célközönség, és azt is végig kell gondolni, ők vajon milyen úton jutnak majd az oldalra, hiszen nem mindenki a főoldallal találkozik először, hanem például egy keresőszó alapján egy aloldalra. Természetesen az eltérő célok eltérő tartalmakat kívánnak meg, néhány alap információnak azonban mindenképpen érdemes megjelenni az oldalon. Ilyenek például az egyesületi beszámolók, az egyesület résztvevői és a fontosabb szerepet betöltő önkéntesek. Ha a weboldallal új embereket szeretnénk megfogni és felkelteni az érdeklődésüket, a tartalomnak kicsit érzelmesebbnek, emberközelinek kell lennie, ha pedig információkat szeretnénk átadni, sokkal racionálisabb és strukturáltabb tartalomra van szükség - és akár egy weboldalon belül érdemes foglalkozni azzal, hogy milyen típusú üzenetnél milyen megfontolások lesznek hangsúlyosabbak. Gyimesi Bernadett és a Medve Matek csapatának első weboldala készítésekor még csak az információátadás volt a céljuk, mert például sok matekversenyről adtak át részleteket az érintetteknek, mostanra viszont marketing célokra is használják oldalukat az új érdeklődők megnyerésére. Kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a “Kik vagyunk?” oldalra, itt tudják megmutatni a szervezet arcait, de feltüntetik a partnereiket és támogatóikat is, ezzel személyesebbé téve a Medve Matekot. 

Milyen egy jó weboldal felépítése?

Ormándlaki Balázs kiemeli, hogy az oldalra látogatók nem töltenek ott sok időt, sőt kutatások szerint körülbelül 8 másodperc alatt kell felkelteni az emberek figyelmét. Ennyi idő alatt születik egy érzelmi döntés a tudatalattiban, hogy tovább böngésznek-e itt. A weboldalak tesztelése során Balázsnak az volt a tapasztalata, hogy az emberek megijednek a nagyobb szövegtömegtől (1000-2000 karakter), így a fő oldalakon inkább rövid, lényegretörő szövegre van szükség, az elemző szintű tartalmakat pedig egy könnyen elérhető aloldalon kell elhelyezni. A legjobb, ha a kezdő oldalon olyan nyitókép szerepel, ami átadja a legfontosabb információkat, majd egy rövid összefoglaló mondat, hogy mivel fog találkozni az oldalon a látogató, ezután egy pár soros szöveg, majd pontokba szedve a további tartalom. A szövegnek, ahogy haladunk lefelé az oldalon, folyamatosan bővülnie kell, közben folyamatos cselekvésre ösztönözve a látogatót például gombokkal és elágazási lehetőségekkel. Mindezek mellett nem szabad elfelejteni, hogy az emberek többnyire mobilon nézik ezeket az oldalakat, így erre is optimalizálni kell azokat. 

Hova fordulhat egy civil szervezet, ha kevés forrása van egy honlap elkészítésére?

Balázs szerint fontos, hogy a szervezetek kompromisszumkészek legyenek, ugyanis nem készülhet el a tökéletes weboldal kevés pénzből. Ma már rengeteg olyan weboldal sablon van, amelyek segítségével, egy kis tanulással, szakértő nélkül is össze lehet rakni egy megfelelő honlapot. Ez a megoldás abban is segít a szervezeteknek, hogy igazán jól meg tudják fogalmazni a céljaikat, hisz nincs mögöttük egy fejlesztő csapat, aki minden sok esetben felesleges kérésüket megvalósítja. 

Gyimesi Bernadett és a Medve Matek csapata már megtanulta, hogy nem szólhatnak mindenkihez, és nem mondhatnak el mindent már a főoldalon. Ők már túl vannak egy újratervezésen, a második oldal készítésénél pedig figyelembe vették az elsőnél elkövetett hibákat. Bernadett is egyetért abban, hogy a weboldal tervezésében első lépések között kell szerepelnie a célcsoport meghatározásának. A főoldalon náluk nincs túl sok információ, csak a lényeg, hogy a látogatókban kérdések merüljenek fel, amit később megválaszolnak. Azt tanácsolja, hogy a fejlesztés során érdemes olyan embereknek megmutatni az oldalt, akik keveset tudnak a szervezetről, így az ő visszajelzéseik alapján fejlődhet tovább a honlap. 

Támogatás, adományozás, szponzoráció

A támogatási lehetőségek megfelelő megjelenítéséről már született egy cikk a nonprofit.hu-n, most viszont további tanácsokat ad Bernadett és Balázs is. A Medve Matek weboldalán jelenleg kiemelt helyen szerepel a szponzor keresési felhívás. Korábban, ugyanis nem jelenítették meg ezt az opciót a honlapon, így nem is érkeztek hozzájuk szponzorációk. Bernadett szerint a civil szervezetek számára sokszor kellemetlen lehet támogatást kérni, azonban jó ügyért dolgoznak, így büszkén megtehetik ezt a lépést.

Ormándlaki Balázs szerint, aki támogatni szeretné a szervezetet, az egy közepesen jól látható helyen is megtalálja ezt a lehetőséget az oldalon. Így nem csak a megjelenítés fontos, hanem az egész támogatói életciklus felépítése. Ez a ciklus mikro elköteleződésekkel kezdődik: a szervezet kérheti például, hogy az érdeklődő lájkolja egy posztjukat, iratkozzon fel a hírlevelelükre, vagy menjen el egy élő rendezvényükre, de sok ilyen lépés lehet még. Ha ezek megtörténtek, már van kapcsolatuk a lehetséges támogatókhoz, akit egy-egy gyűjtés idején közvetlenül is elérhetnek. Fontos megjegyezni, hogy a célzott adománygyűjtések sikeresebbek, mint az általánosak. Jó, ha egy szervezet meg tudja mutatni, mit valósítottak meg a korábbi támogatásaikból, illetve milyen terveik vannak a jövőben.

Az adományozó már elkötelezett. Mire kell figyelni a támogatási felület létrehozásánál?

A mérések elengedhetetlenek az online marketing szakértő szerint. Az egyik lehetőség, hogy Google Analytics segítségével a szervezet méri, hogy egy adott támogatói oldal mennyire sikeres. Fontos, hogy az oldal ne egy üres lap legyen, ahol az adatokat kell csak megadni. Az oldal legyen bizalomkeltő, itt például a szervezet meg tudja mutatni, mi minden valósult meg a korábbi támogatásoknak köszönhetően, vagy éppen kik a szervezet résztvevői. Emellett fontos, hogy megbízható legyen a fizetési partner és átlátható folyamatokkal működjön a rendszer.

Weboldal tartalma és frissen tartása

A Medve Mateknál Bernadett a felelős azért, hogy friss infók legyenek a weboldalon. Esetükben a gyakran frissülő főoldalon olyan rövid hírek szerepelnek, amelyekben linkek vezetnek egy másik oldalra. A sokakat érintő tudnivalókat hetente, míg a leíró oldalakat körülbelül havonta frissítik. Egy olyan szervezetnél is, amelynek nincs sok kapacitása az oldal fenntartására, fontos, hogy aktuális tartalom legyen a honlapon. Bernadett azt tanácsolja, hogy ebben az esetben írja ki a szervezet, hol találhatók meg róluk a legfrissebb hírek, tegyenek ki havi beszámolókot, illetve írják ki, hogy hol és milyen rendszerességgel kaphatnak információt a látogatók. Balázs is hangsúlyozza a folyamatosságot. A szervezetnek rendszeresen informálnia kell a támogatóit a működéséről, különben elfelejtik őket. Szerinte nem jó módszer, ha egy szervezet főként Facebookon kommunikál, a weboldalt pedig csak mint egy névjegykártyát tartja fenn. Egyrészt azért, mert a Facebookon a követők maximum 10%-ához jut el egy poszt hirdetés nélkül, másrészt, ha már felépítette a szervezet a weboldalt, akkor használja is. Azt javasolja, elsősorban az önkéntesek között keressünk valakit, és jó eséllyel találunk is olyan embert köztük, akinek van affinitása az egyszerű weboldalak kezeléséhez.

Ha már kész a weboldal, hogyan érje el a szervezet az olvasóit?

A keresőben például kulcsszó releváns tartalommal lehet előre jutni. A szervezetnek tisztában kell lennie azzal, milyen kulcsszavakra keresnek azok, akikkel kapcsolatba szeretnének kerülni. Ormándlaki Balázs két eszközt is ajánl ennek feltérképezésére. A Google Trends nem annyira részletes, de egyszerű és ingyenes. A Google Ads-hoz hirdetési fiók szükséges, itt a regisztrációt követően részletes adatokat láthatunk arról, hogy a múltban milyen kulcsszavakra kerestek emberek, később ezekkel a szavakkal érdemes tartalmat gyártani. Bernadett hozzáteszi, hogy a Google Ads még összefoglaló levelet is küld arról, milyen keresésekkel (illetve kulcsszavakkal) találtak rájuk az olvasók.

A podcast második része a weboldalak technikai kialakításával foglalkozik, ha kíváncsi vagy rá, hamarosan azt is meghallgathatod a nonprofit.hu-n vagy a NIOK Spotify oldalán.


A podcast a Hive Mind támogatásával jött létre: a Hive Mind közösség célja a médiatudatosság fejlesztése: segít, hogyan ismerd fel a félretájékoztatást, hogyan szólítsd meg kritikus ügyekben is pozitívan az embereket, és hogyan legyél biztonságban a digitális világban. A Hive Mind közösség további magyar nyelvű podcastjait ezen a csatornán, angol nyelvű podcastjait pedig a Hive Mind csatornáján hallgathatod meg.

Kapcsolódó linkek:

Podcast: Mitől lesz vonzó a weboldalad? 1. rész: az ütős tartalom
Medve Matek weboldala
Online adományozási felület a weboldalon - hogyan jelenjen meg?
Google Ads
Google Trends
Google Analytics