Hogyan tudja egy civil szervezet felépíteni a weboldalát úgy, hogy az ügyével a lehető legtöbb embert éri el? Ha elérte, meg is kell tartania az oldalára látogató érdeklődőket. A NIOK két podcast adása a weboldal készítéshez nyújt hasznos tanácsokat. Gyimesi Bernadett a Medve Matektól, Ormándlaki Balázs a Drive Online Marketing ügynökségtől érkezett, hogy Porkoláb Anikóval, a NIOK Alapítvány munkatársával osszák meg tapasztalataikat a témában.

Milyen kérdéseket kell tisztázni egy weboldal létrehozásánál? Mik azok az információk, amiknek elengedhetetlenül meg kell jelenniük egy szervezet weboldalán? Mit kezdjünk a kulcsszavakkal és hogyan tudjuk ellenőrizni a weboldalunk elérését? Ha ehhez hasonló kérdések már a te szervezetednél is felmerültek, hallgasd meg új podcastünket itt, vagy olvasd el az alábbi összefoglalót.   

Hogyan kezdjünk hozzá egy weboldal felépítéséhez az alapoktól? Mi az a tartalom, aminek mindenképp szerepelnie kell rajta?

Ormándlaki Balázs szerint a nulladik lépés tisztázni a szervezeten belül, hogy pontosan milyen céllal is készítik a weboldalt, milyen funkciókra van szükség. Meg kell határozni, hogy ki a célközönség, és azt is végig kell gondolni, ők vajon milyen úton jutnak majd az oldalra, hiszen nem mindenki a főoldallal találkozik először, hanem például egy keresőszó alapján egy aloldalra. Természetesen az eltérő célok eltérő tartalmakat kívánnak meg, néhány alap információnak azonban mindenképpen érdemes megjelenni az oldalon. Ilyenek például az egyesületi beszámolók, az egyesület résztvevői és a fontosabb szerepet betöltő önkéntesek. Ha a weboldallal új embereket szeretnénk megfogni és felkelteni az érdeklődésüket, a tartalomnak kicsit érzelmesebbnek, emberközelinek kell lennie, ha pedig információkat szeretnénk átadni, sokkal racionálisabb és strukturáltabb tartalomra van szükség - és akár egy weboldalon belül érdemes foglalkozni azzal, hogy milyen típusú üzenetnél milyen megfontolások lesznek hangsúlyosabbak. Gyimesi Bernadett és a Medve Matek csapatának első weboldala készítésekor még csak az információátadás volt a céljuk, mert például sok matekversenyről adtak át részleteket az érintetteknek, mostanra viszont marketing célokra is használják oldalukat az új érdeklődők megnyerésére. Kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a “Kik vagyunk?” oldalra, itt tudják megmutatni a szervezet arcait, de feltüntetik a partnereiket és támogatóikat is, ezzel személyesebbé téve a Medve Matekot. 

Milyen egy jó weboldal felépítése?

Ormándlaki Balázs kiemeli, hogy az oldalra látogatók nem töltenek ott sok időt, sőt kutatások szerint körülbelül 8 másodperc alatt kell felkelteni az emberek figyelmét. Ennyi idő alatt születik egy érzelmi döntés a tudatalattiban, hogy tovább böngésznek-e itt. A weboldalak tesztelése során Balázsnak az volt a tapasztalata, hogy az emberek megijednek a nagyobb szövegtömegtől (1000-2000 karakter), így a fő oldalakon inkább rövid, lényegretörő szövegre van szükség, az elemző szintű tartalmakat pedig egy könnyen elérhető aloldalon kell elhelyezni. A legjobb, ha a kezdő oldalon olyan nyitókép szerepel, ami átadja a legfontosabb információkat, majd egy rövid összefoglaló mondat, hogy mivel fog találkozni az oldalon a látogató, ezután egy pár soros szöveg, majd pontokba szedve a további tartalom. A szövegnek, ahogy haladunk lefelé az oldalon, folyamatosan bővülnie kell, közben folyamatos cselekvésre ösztönözve a látogatót például gombokkal és elágazási lehetőségekkel. Mindezek mellett nem szabad elfelejteni, hogy az emberek többnyire mobilon nézik ezeket az oldalakat, így erre is optimalizálni kell azokat. 

Hova fordulhat egy civil szervezet, ha kevés forrása van egy honlap elkészítésére?

Balázs szerint fontos, hogy a szervezetek kompromisszumkészek legyenek, ugyanis nem készülhet el a tökéletes weboldal kevés pénzből. Ma már rengeteg olyan weboldal sablon van, amelyek segítségével, egy kis tanulással, szakértő nélkül is össze lehet rakni egy megfelelő honlapot. Ez a megoldás abban is segít a szervezeteknek, hogy igazán jól meg tudják fogalmazni a céljaikat, hisz nincs mögöttük egy fejlesztő csapat, aki minden sok esetben felesleges kérésüket megvalósítja. 

Gyimesi Bernadett és a Medve Matek csapata már megtanulta, hogy nem szólhatnak mindenkihez, és nem mondhatnak el mindent már a főoldalon. Ők már túl vannak egy újratervezésen, a második oldal készítésénél pedig figyelembe vették az elsőnél elkövetett hibákat. Bernadett is egyetért abban, hogy a weboldal tervezésében első lépések között kell szerepelnie a célcsoport meghatározásának. A főoldalon náluk nincs túl sok információ, csak a lényeg, hogy a látogatókban kérdések merüljenek fel, amit később megválaszolnak. Azt tanácsolja, hogy a fejlesztés során érdemes olyan embereknek megmutatni az oldalt, akik keveset tudnak a szervezetről, így az ő visszajelzéseik alapján fejlődhet tovább a honlap. 

Támogatás, adományozás, szponzoráció

...

Amennyiben kíváncsi vagy a cikk folytatására, azt ide kattintva tudod végigolvasni a Hive Mind oldalán.

 

Kapcsolódó linkek:

podcast: Mitől lesz vonzó a weboldalad? 1. rész: az ütős tartalom

Medve Matek weboldala

Online adományozási felület a weboldalon - hogyan jelenjen meg?

Google Ads

Google Trends

Google Analytics