Amikor online kampányod megtervezésére készülsz, látnod kell, mekkora kihívással nézel szembe. Meg kell találnod, hogy mi az a konkrét probléma, amelyet kampányoddal célzol, és hogy mi a probléma gyökere.

A kihívás megértése

A problémák, amelyekkel a kampányok során foglalkozni szoktunk, összetettek, több elemből állnak. Ezért hasznunkra lehet az úgynevezett problémafa, hogy a problémát részekre bontsuk. Ez az elemzési eszköz segít eljutni probléma gyökeréhez, annak tüneteihez vagy következményeihez. Lehetővé teszi számunkra, hogy a probléma mélyen gyökerező, rendszerszintű okaira összpontosítsunk.

A problémafa eszköz segítségével:

  • a problémát és annak kiváltó okait kezelhető részekre bontjuk
  • megértjük a probléma kontextusát 
  • a probléma mélyebb kezelésére összpontosítunk a rendszerszintű változás érdekében

A problémából fakadó fenyegető következményeket gyakran abban érzékeljük, amit közvetlenül magunk körül látunk. Ez a közvetlen tapasztalat pedig  sürgősséget teremt a probléma megoldására.

A tünetek kezelése azonban nem azonos a kiváltó okok megszüntetésével!

Az adott probléma rövid távú hatásaira való összpontosítás fontos és szükséges ahhoz, hogy az embereket és a környezetet megóvjuk a probléma által okozott károktól. A sürgősség valós: emberek szenvednek és halnak meg, az éghajlat változik, és újabb fajok vesznek el. 

A civil szervezetek munkájának nagy részét képezi a szegények, a betegek, a hátrányos helyzetűek, valamint  a környezet óvásának pragmatikus és fontos munkája. Fontos azonban elismernünk, hogy a tünetek kezelése nem jelenti a probléma kiváltó okainak kezelését. Azok a kampányok, amelyek nem foglalkoznak a kiváltó okokkal, azt az illúziót kelthetik, hogy megoldják a problémákat, miközben rendszerszintű változás nem történik.

Ahhoz, hogy hosszú távon megszüntessük a problémát, mélyebbre kell ásnunk és fel kell tárnunk a probléma valódi okait. 

Ez azt jelenti, hogy meg kell kérdeznünk magunktól, MIÉRT történik a probléma. Mik a közvetlen okai? És pontosan itt jöhet jól a problémafa!  

5 lépés a problémafa kialakításához 

Amennyiben kíváncsi vagy a cikk folytatására, azt ide kattintva tudod végigolvasni a Hive Mind oldalán.