Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

Amikor online kampányod megtervezésére készülsz, látnod kell, mekkora kihívással nézel szembe. Meg kell találnod, hogy mi az a konkrét probléma, amelyet kampányoddal célzol, és hogy mi a probléma gyökere.

A kihívás megértése

A problémák, amelyekkel a kampányok során foglalkozni szoktunk, összetettek, több elemből állnak. Ezért hasznunkra lehet az úgynevezett problémafa, hogy a problémát részekre bontsuk. Ez az elemzési eszköz segít eljutni probléma gyökeréhez, annak tüneteihez vagy következményeihez. Lehetővé teszi számunkra, hogy a probléma mélyen gyökerező, rendszerszintű okaira összpontosítsunk.

A problémafa eszköz segítségével:

  • a problémát és annak kiváltó okait kezelhető részekre bontjuk
  • megértjük a probléma kontextusát 
  • a probléma mélyebb kezelésére összpontosítunk a rendszerszintű változás érdekében

A problémából fakadó fenyegető következményeket gyakran abban érzékeljük, amit közvetlenül magunk körül látunk. Ez a közvetlen tapasztalat pedig  sürgősséget teremt a probléma megoldására.

A tünetek kezelése azonban nem azonos a kiváltó okok megszüntetésével!

Az adott probléma rövid távú hatásaira való összpontosítás fontos és szükséges ahhoz, hogy az embereket és a környezetet megóvjuk a probléma által okozott károktól. A sürgősség valós: emberek szenvednek és halnak meg, az éghajlat változik, és újabb fajok vesznek el. 

A civil szervezetek munkájának nagy részét képezi a szegények, a betegek, a hátrányos helyzetűek, valamint  a környezet óvásának pragmatikus és fontos munkája. Fontos azonban elismernünk, hogy a tünetek kezelése nem jelenti a probléma kiváltó okainak kezelését. Azok a kampányok, amelyek nem foglalkoznak a kiváltó okokkal, azt az illúziót kelthetik, hogy megoldják a problémákat, miközben rendszerszintű változás nem történik.

Ahhoz, hogy hosszú távon megszüntessük a problémát, mélyebbre kell ásnunk és fel kell tárnunk a probléma valódi okait. 

Ez azt jelenti, hogy meg kell kérdeznünk magunktól, MIÉRT történik a probléma. Mik a közvetlen okai? És pontosan itt jöhet jól a problémafa!  

5 lépés a problémafa kialakításához 

Amennyiben kíváncsi vagy a cikk folytatására, azt ide kattintva tudod végigolvasni a Hive Mind oldalán.